Yasmina Khadra
Frans
L'attentat
Amsterdam: Atlas, 2006
237 p.
90-450-1365-7

Een tot Israëliër genaturaliseerde Palestijn, Amin Jafaari, werkt als chirurg in de Ichilov-kliniek van Tel Aviv, wanneer op een zomerse sabbat de zoveelste bom afgaat in een restaurant in het centrum van de stad. Onder de 19 doden -- "terreur mikt in eerste instantie altijd op het hart" -- zijn er 11 scholieren die op dat ogenblik een feestje bouwden en talrijke zwaargewonden, waarvan Amin er een aanzienlijk aantal te verzorgen krijgt. Na vele uren gewerkt te hebben keert hij uitgeput en onder het bloed huiswaarts, maar zal direct weer worden opgeroepen om het verbijsterende nieuws te horen dat het zijn vrouw Sihem is die de zelfmoordactie heeft uitgevoerd. Dan volgt het verslag van het hoe en het waarom van deze gruwelijke wanhoopsdaad als Amin in de Palestijnse gebieden op zoek gaat naar de aanstichters en tracht te achterhalen hoe het komt dat dit heeft kunnen gebeuren zonder dat hij ook maar het geringste vermoeden had.

De Algerijnse auteur Mohammed Moulessehoul, die onder…Lees verder
Een Palestijns-Israëlische arts komt er tot zijn ontzetting achter dat zijn vrouw een zelfmoordaanslag heeft gepleegd, met 17 dode Israëlische scholieren als gevolg. Zelf behandelt hij nog de eerste slachtoffers. Dan hoort hij de waarheid en begint zijn zoektocht naar haar motieven. Hij was politiek neutraal, maar moet zich nu wel in het Israëlisch-Palestijnse conflict verdiepen. Dat kost hem heel veel moeite. Yasmina Khadra is het pseudoniem van Mohammed Moulessehoul; hij was officier in het Algerijnse leger en is nu een succesvol Frans-Algerijnse schrijver. Zijn eerdere romans: ‘Waarvan wolven dromen’ en ‘De lammeren Gods’, spelen in Algerije en hebben ook het fundamentalisme in de Arabische wereld als onderwerp. Een sympathieke verteller die zijn spannende zoektocht integer beschrijft, maakt dit interessante verhaal tot een prachtig boek. Normale druk.

Over Yasmina Khadra

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Georges Seguin (Okki)

Yasmina Khadra (Arabisch: ياسمينة خضراء, wat betekent 'groen jasmijn') is het pseudoniem van de Algerijnse schrijver Mohammed Moulessehoul (Kenadsa, 10 januari 1955, Wilaya van Béchar in de Algerijnse Sahara). Zijn boeken zijn vertaald in meer dan 22 landen.

Moulessehoul koos in 1997 met de roman Morituri het schrijven onder een pseudoniem. Voor verschillende redenen deed hij dat, waaronder het onderduiken. Het geeft hem de mogelijkheid zich te distantiëren van zijn militaire verleden en brengt hem dichter bij zijn favoriete thema: onverdraagzaamheid. Hij koos ervoor Algerijnse vrouwen te huldigen en vooral zijn vrouw, met haar twee namen: Yasmina Khadra. Khadra onthult zijn mannelijke identiteit in 2001 met de publicatie van zijn autobiografische roman De schrijver (L'Écrivain) en zijn hele identiteit in L'imposture des mots in 2002.

Hij verwierf internationale bekendhe…Lees verder op Wikipedia