Minjan : mijn orthodox-Joodse ontmoetingen na Mazzel tov

+1
×
Minjan : mijn orthodox-Joodse ontmoetingen na Mazzel tov Minjan : mijn orthodox-Joodse ontmoetingen na Mazzel tov

Een beetje begrip doet wonderen

De niet-Joodse Margot Vanderstraeten duikt zo diep mogelijk in de chassidische gemeenschap in Antwerpen. Dat leidt tot boeiende ontmoetingen en lastige discussies.

Hoffy's, een koosjer restaurant in de Antwerpse Diamantbuurt, is onder Joden in België en Nederland wereldberoemd om de kwaliteit van z'n gefilte fisj, een gerecht gemaakt van karper en uien. Je kunt er ook uitstekende borsjt (Russische of Poolse rodebietensoep) en kippenbouten krijgen. De Vlaamse, niet-Joodse schrijfster Margot Vanderstraeten is er stamgast. Ze is bevriend met Mosje Hoffmann, die met twee broers de eettent runt. Mosje is evenals de meeste bewoners van de Diamantwijk chassied, een ultra-orthodoxe Jood die zich strikt wenst te houden aan de 613 ge- en verboden die het religieuze jodendom de gelovigen voorschrijft. Hij heeft geen moeite met de vraag waarom: 'Het beste antwoord op de Shoah is te leven volgens de Tora (de Joodse Wet). En veel kinderen krijgen.'

In haar nieuwe boek Minjan duikt Vanderstraeten zo diep als ze maar kan in de leefwereld van de Antwerpse chassidiem. Dat gaat niet altijd makkelijk, want openheid is niet bepaald een kenmerk van de …Lees verder

Haar eerdere boek 'Mazzel tov' (2017)* over de orthodoxe joden in Vlaanderen werd een in veel talen vertaalde en meermaals bekroonde bestseller. In dit nieuwe boek graaft de – niet-gelovige – auteur nog dieper in deze voor velen onbekende, gesloten wereld, waarmee zij ooit kennismaakte als huiswerkbegeleidster in een streng-orthodox gezin. Via 'Mazzel tov' leerde de immer nieuwsgierige schrijfster later andere joden kennen, vrouwen en mannen, die haar over hun soms zeer rigide en verbazingwekkende gebruiken en geloofsbeleving vertelden. In dit tweede, nóg opzienbarender boek maken we onder anderen kennis met Mosje, de hartelijke chef-kok van het beroemde Hoffy’s in Antwerpen, met Dan Zollman, fotograaf van de chassidische wereld, en met de zeer gelovige, intelligente Esther (pseudoniem), die zich van allen het meest voor de auteur opende. Ook dit boek is een genot om te lezen. De inhoud is serieus, maar de schrijfstijl is helder en waar het past humoristisch. Kortom: een schitterend, …Lees verder

Over Margot Vanderstraeten

CC BY 3.0 - Foto van/door Tom Van Nuffel

Margot Vanderstraeten (Hasselt, 9 december 1967) is een Belgisch schrijver en journalist. Ze schrijft columns, opiniestukken en interviews voor kranten en bladen.

Vanderstraeten groeide op in Zonhoven en liep school in de mijnwerkerscité Meulenberg waar haar moeder lesgaf. In het middelbaar zat ze in twee andere scholen totdat ze op het internaat van Agnetendal in Peer de liefde voor het woord werd bijgebracht.

Ze deed een studie vertaler Frans-Spaans aan het Hoger Instituut voor Vertalers en Tolken in Antwerpen. Aanvankelijk werkte ze freelance voor reclamebureaus en tijdschriften zoals Steps, de Gazet van Antwerpen en Trends, later verschenen haar stukken vooral in De Standaard en De Morgen.

Sinds 2000 schrijft Vanderstraeten naast haar journalistieke werk ook fictie. Haar eerste romans verschenen bij Em. Querido's Uitgeverij. In 2003 won ze als prominente het Groot Dict…Lees verder op Wikipedia