Modern Grieks (vanaf 1453)
Ta psáthina kapéla
Amsterdam: Meulenhoff, © 2022
350 p.
9789029094993 (hardback)

Griekse roman biedt mooi zicht op de puberteit.

De boze buitenwereld lijkt ver weg in Drie zomers, een zogeheten 'herontdekte' Griekse roman uit 1946. Drie zusjes groeien op in een welgesteld milieu in de buurt van Athene bij hun gescheiden moeder, hun tante en grootvader. De oudste is druk in de weer met de liefde, de middelste veinst uitsluitend belangstelling voor haar paard, de eigenzinnige jongste, tevens de verteller, fladdert overal tussendoor. En dan is er nog de Poolse grootmoeder van wie de meisjes alleen weten dat ze beeldschoon was en er op een dag vandoor ging met een musicus.

Auteur Margarita Liberaki (1919-2001), die zich later vooral zou toeleggen op scenario's, schrijft beeldend en levendig, met een scherp oog voor de schoonheid van het Griekse landschap. Ook weet ze heel goed de doorgaans onbegrepen emoties op te roepen die behoren bij de ontluikende puberteit. Helemaal vrij van bakvisromantrekjes is Drie zomers helaas niet. Erg Joop ter Heul is bijvoorbeeld de onmogelijke huishoudster die in het gezin r…Lees verder

Vertaling van een Griekse klassieker uit 1946 over familie, opgroeien en liefde. ‘Drie zomers’ is een warm en teder verhaal over drie zussen die opgroeien in de weelderige natuur van het platteland net buiten Athene, voor de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. De dromerige maar rebelse jongste zus Katerina vertelt over haar ervaringen en gevoelens en over die van haar flirterige, temperamentvolle oudste zus Maria en de mooie maar in zichzelf gekeerde middelste dochter Infanda. Gedurende drie zomers delen en verbergen zij geheimen, worden ze verliefd, trachten ze de wereld van de volwassenen te begrijpen en proberen ze uit te vinden wat voor volwassenen zij zelf hopen te worden. ‘Drie zomers’ is in een prettig leesbare stijl geschreven, met scherpe observaties en levendige dialogen. Margariti Liberaki (1919-2001) werd geboren in Athene, waar ze opgroeide bij haar grootouders, die een boekwinkel en een uitgeverij hadden. Ze schreef drie romans en meerdere toneelstukken en scenario’s. 'Drie z…Lees verder