Rosa's oorlog
Katharine McMahon
The rose of Sebastopol
Amsterdam: Sijthoff, 2009
463 p.
9789021802336

In de boeiende historische roman Rosa's oorlog staat de Krimoorlog (1854-1856) centraal, het conflict dat om niet meteen duidelijk aanwijsbare redenen uitbrak tussen Frankrijk, Groot-Brittannië, Turkije en Sardinië enerzijds en het tsaristische Rusland anderzijds. De Krimoorlog vond plaats op een hoogtepunt van de Victoriaanse vooruitgang in technologie en geneeskunde. Maar precies op het ogenblik dat John Snow in Londen op het punt stond te bewijzen dat cholera wordt veroorzaakt door vervuild water, stierven in Turkije en Rusland duizenden aan deze ziekte. De tol aan mensenleven was enorm en ondermijnde het zelfvertrouwen van de betrokkenen, waaronder een militaire arts en twee vrouwen, die het voorbeeld van Florence Nightingale volgden om het leed van zieken en gekwetsten te verlichten.

Het verhaal wordt voornamelijk verteld vanuit het standpunt van Mariella, een jonge modiste uit de Engelse middenklasse die een geborgen en saai leven leidt. Haar leven verloopt rimpell…Lees verder
Geïnspireerd door Florence Nightingale wil de Engelse Rosa tegen de zin van haar familie verpleegster worden, maar als door de Krimoorlog (1854-56) veel verpleegsters nodig zijn, vertrekt ze toch. Ook de verloofde van haar nichtje Mariella, de chirurg Henry, gaat werken op de Krim. Als hij ziek wordt en mag herstellen in Italië, komt Mariella hem daar verzorgen. Maar als ze Henry ziet, merkt ze dat hij verliefd is op de ontembare Rosa, die hij op de Krim ontmoette. Omdat Rosa al maanden spoorloos is, gaat Mariella haar op verzoek van Henry zoeken. Door wat ze meemaakt op de Krim, verandert ze in hoog tempo van een beschermd opgevoed meisje in een sterke vrouw. De Engelse auteur van historische romans brak door met deze zesde titel, die o.a. Sunday Times bestseller was en vertaald is in acht landen. Het levendige, heel boeiende verhaal beschrijft in vijf delen met korte hoofdstukken en heen-en-weerspringend in de tijd erg goed de zoektocht van een jonge vrouw. Daarbij wordt een heel kl…Lees verder