Bankvlees
Jan Van Loy 1964-
Amsterdam: Nijgh en Van Ditmar, 2005
238 p.
90-388-4565-0

De nieuwe generatie salonrebellen

Het type van de lenige, wendbare, beredeneerde klaploper maakt opgeld bij debutanten. Afstandelijk en speels, schalks, ironisch, dubbelzinnig en niet zelden hilarisch keert hij zich af van de normen en waarden van de burgerlijke samenleving.
Voor hoeveel Jan Van Loys is er plaats in de Vlaamse literatuur? De eerste debuteerde vorig jaar piepjong (geboren in 1984, zei de achterflap, zonder foto) bij uitgeverij Van Halewyck met Het land der dwazen, een sprookjesachtige roman over een bosje jongeren met allegorische namen die geconfronteerd worden met de eerste levenservaringen en de eerste levensvragen. Een verre remake van De kleine Johannes van Frederik van Eeden. De tweede is twintig jaar ouder, heeft een literaire voorgeschiedenis - hij publiceerde verhalen in Dietsche Warande & Belfort en won met een ervan ook een prijs in Nederland - en een gezicht op de achterflap van zijn debuut Bankvlees. Dat gaat over twee klaplopers die spelevaren aan de oever van het burgerlijke bestaan. Ze hebben een universitair diploma maar sterken elkaar in de overtuiging dat ze principieel afstand moeten nemen van de verwachtingen die dat in hen schept. Tegelijk aarzelen ze ook om toch maar aan land te gaan omdat het leven daar ook niet…Lees verder

Vrouwen en vlees

(tijd) - 'Bankvlees. Vliesjes en vetrandjes en peesknobbeltjes en het is niet zeker welke afsnijdsels nog meer. Hier en daar, per ongeluk, een tikkeltje zuiver vlees.' De hoofdpersonages uit het debuut van de Vlaming Jan van Loy (1964) leven in armoede en stellen zich daarom tevreden met wat afval uit de slagerij. Toch is 'Bankvlees' geen klassieke sociale roman: zowel het naamloze hoofdpersonage als zijn kompaan Celis koos zelf voor een armtierig bestaan.

Vrijbuiters

'Jij bent bankvlees. Wij zijn afsnijdsels. Afgesneden van de maatschappij.' Het is een schijnbaar pathetische uitspraak van Celis, een charlatan die tot voor kort nog met succes op de beurs zat te speculeren. De anonieme ikverteller heeft daar een ander idee over: 'Soms zou ik toch graag een biefstuk zijn'. Het tweede hoofdstuk is op dat moment nog maar pas begonnen, maar het meningsverschil verraadt al dat de beide heren, die zich aanvankelijk als 'apart opgevoede tweelingbroers' voelen, toch niet zo volmaakt ge…Lees verder

Ik koos voor armoede

Twee twintigers geven hun carrière op en kiezen voor het keiharde leven in de marge van de grootstad. 'Bankvlees', de tweede roman van Antwerpenaar Jan Van Loy (40), is een Vlaamse versie van 'Trainspotting'. Goedkope drank, goedkope meisjes en een radicaal gebrek aan idealisme vormen de voornaamste ingrediënten van deze bikkelharde roman over twee zich onthaastende adolescenten. "Ik hou van rauw en direct", zegt Jan, die overdag een job heeft bij een grote Nederlandse bank- en verzekeraar en 's avonds schrijft.

Jan Van Loy schrijft Vlaamse versie van 'Trainspotting'

ANTWERPEN -

De openingszinnen van 'Bankvlees' zijn memorabel: "De wereld valt niet te veranderen, maar toch proberen we het nog een keertje. Dit keer met soep", legt Jan Van Loy zijn naamloos gebleven hoofdpersonage in de mond. Volgt een scène waarin Celis en de naamloze held soep bedelen aan daklozen. De sfeer is er een van cynische opgewektheid, van vrolijk nihilisme. Je leest een aanklacht tegen een maatschappij waarin ook daklozen 'cliënten' zijn geworden van humanitaire organisaties.

Jan Van Loy kent die wereld van niet-aflatende armoede zeer goed. "Enkele jaren geleden koos ik zelf voor de armoede", verduidelijkt de schrijver. "Ik heb toen gekozen voor een bestaan waarin ik zelf mijn prioriteiten bepaalde. Mijn voornaamste bekommernis was schrijven."

Angstig

"Maar na een aantal jaren begin je angstig te worden. Je bent bang dat het niets wordt met je schrijversloopbaan. En dan probeer je j…Lees verder

Fijnere vleeswaren

Een debutant die er onmiddellijk staat: Jan van Loy schreef met 'Bankvlees' een voorbeeldige schelmenroman.

Het systeem gebruiken tegen het systeem. Dat is de wapenspreuk van 'twee redelijk gezonde' werklozen in
Bankvlees, het debuut van Jan van Loy (°1964). Bankvlees is de verzamelnaam voor het vleesafval dat bij het versnijden overblijft. En zo is het dat de twee hoofdrolspelers zich voelen: afgesneden van de samenleving die zichzelf toch maar verliest in pseudo-activiteiten.

Vandaar dat ze kiezen voor een guerrilla tegen het systeem: ze weigeren te werken en proberen ondertussen het geld te halen waar het zit. Ze nestelen zich in de welzijnssector. Wanneer een sociaal assistente hen dwingt om te gaan poetsen, verzinnen ze onder het motto 'vrijheid aan de dweilers' een list waardoor ze uiteindelijk worden vrijgesteld. Ze bepleiten bij de stedelijke overheid een project voor daklozen en organiseren met het subsidiegeld een barbecue die echter danig ontspoort en zich tegen hen keert. Ze werken samen met een zakkenrolster die hen uiteindelijk op een erg scabreuze manier ook rolt…Lees verder

Jan van Loy vertelt het verhaal van twee onvolwassen mannen van 28 die, ondanks hun hoge opleiding, de maatschappij de rug willen toekeren. Ze steken hun diploma's symbolisch in brand en besluiten vanaf nu niets meer te doen: niet werken, geen zekerheden, gewoon niets. Al snel blijkt dat hun plan toch niet zo simpel is als ze het zich hadden voorgesteld. In het begin hebben ze vooral last van hun maatschappelijk werkster, Kristien, die eist dat ze werk zoeken. Wanneer ze weigeren, geeft ze hen uiteindelijk op voor een poetsploeg. Maar de mannen komen in opstand en ontvoeren het hondje van Kristien. Al gauw krijgen ze spijt -- een hond moet uitgelaten worden -- en ze brengen Pepsi terug. Aan geld raken, is hoe dan ook een lastig karwei als je geen werk hebt. En zeker als je zoals elk jaar met vakantie wil. Dus maken de mannen een afspraak met Lutje, een dievegge die hen snel aan geld zal helpen door op marktdag portefeuilles te stelen. Ze spreken af de winst te delen, maar Lutje wordt …Lees verder
Twee mannen van achtentwintig jaar kiezen in deze debuutroman van Jan van Loy (1964) voor de zelfkant van de maatschappij. Het zijn halve zwervers, deze wel heel moderne titaantjes, die wetten en regels overtredend aan geld proberen te komen. Als zij maar niet hoeven te werken! Zich teweer stellend tegen het establishment trekken zij, anekdotische sporen achterlatend, hun baan. "Loopbaanonderbreking", zo zal de uiteindelijk toch nog gearriveerde held (en ik-figuur) deze tijd van vrijheid en misleiding noemen. Ieder hoofdstuk heeft de titel van een vleesgerecht ('Bankvlees' -in de titel en het titelverhaal- betekent overigens afsnijdselvlees: 'Wij zijn afsnijdsels. Afgesneden van de maatschappij.'(p.31)).Deze anekdotische, maar krachtige verhalen zijn uiterst direct. De veelheid aan snelle dialogen doet het boek vlot lezen. De omslag in het slothoofdstuk (of toch slotverhaal ?) naar gearriveerdheid is echter te plotseling. Paperback, normale druk.

Over Jan Van Loy

Jan Van Loy (1964) is een Vlaams schrijver van verhalen en romans. In 2001 won hij met zijn verhaal De hel van Jan Foster de Nieuw Proza Prijs. Zijn roman Bankvlees werd bekroond met de Debuutprijs 2005. Alfa Amerika stond op de shortlist van de Gouden Uil 2006, De heining op de shortlist van de Gouden Uil 2009, Ik, Hollywood op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2012. In het najaar van 2014 verscheen de roman Veertig jaar liefde.

Carrière

Bankvlees (2004)

Met de schelmenroman Bankvlees won Van Loy de debuutprijs 2005. "Een ontroerende, hilarische, burleske roman, ingenieus gecomponeerd, stilistisch sterk, geschreven met verve en met veel métier" aldus het juryrapport.

Alfa Amerika…Lees verder op Wikipedia