Lentels vriend Jano maakt zich erg ongerust als zij op een maandagmorgen niet op school verschijnt.
Lentel
Herman Van Campenhout
Leuven: Davidsfonds, 1999
103 p.
90-6565-925-0

Vanuit de ik-figuur, de bijna 19-jarige scholier Jano Dedonckere, beleeft de lezer de gebeurtenissen mee na de vermissing van zijn vriendin, de 17-jarige Lentel van Roost, die na een gidsenvergadering op zondagmiddag 2 mei 1999 niet is thuisgekomen. Omdat Jano een paar dagen eerder een woordenwisseling met haar had, wordt hij ervan verdacht iets met de verdwijning te maken te hebben. Haar ouders mogen hem niet en geven hem de schuld. De onterechte verdenking wordt bijna hoofdthema van het boek, waarmee de auteur misschien het tekortkomen van de politie wil tonen. Na een soort reconstructie in de duinen wordt Jano zelfs in 'administratieve hechtenis' genomen, waaruit hij pas vrijkomt, als blijkt dat de echte ontvoerder is gevonden. Helaas blijkt Lentel omgekomen na een vluchtpoging. Het laatste hoofdstuk, dat nogal gekunsteld is, gaat over de verwerking van haar dood, na een ontmoeting met de lerares wiskunde, die hem vertelt over het ongeluk, waarbij ze haar man verloor en haar zoontj…Lees verder

Over Herman Van Campenhout

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Ken Motmans

Herman Van Campenhout (Meise, 17 december 1943) is een Belgisch schrijver van jeugdliteratuur.

Hoewel zijn ouders het niet breed hadden, mocht hij van hen toch studeren en blijven leren. Van Campenhout heeft de lerarenopleiding Nederlands gedaan en daarnaast heeft hij ook nog geschiedenis en godsdienst gestudeerd. Jarenlang heeft hij als leraar Nederlands en Godsdienst op een middelbare school gewerkt: van 1968 t/m 1998. Op dit moment is hij fulltime schrijver.

Prijzen

In 2001 kreeg Van Campenhout de Prijs van de Kinder- en Jeugdjury Limburg voor het boek Lentel, over een meisje dat met de jeugdrechter in aanraking komt en op een dag verdwenen is. Het boek is geïnspireerd op de gebeurtenissen rondom Marc Dutroux, de moordenaar van vier Belgische meisjes. In 2003 kreeg Van Campenhout de Prijs van de Kinderjury voor het boek De stille soldaat. De hoofdprijs was genomineerd voor de Kinderjury 2006. Van Camp…Lees verder op Wikipedia