Mank
Herman Brusselmans
Amsterdam: Prometheus, 2002
183 p.
90-446-0219-5 9789044602197 (paperback)

Nieuw werk van J.M.H. Berckmans en H. Brusselmans

Berckmans en Brusselmans zitten allebei opgesloten in een universum van eenzaamheid en zinloosheid, en sturen daarover berichten in de vorm van boeken. Herman Jacobs las hun nieuwste romans en peilde naar noodzaak, gedrevenheid en bestaansreden.

't Is geen slechte jongen, Herman Brusselmans, altoos beleefd en voorkomend en zo, maar die boeken die hij schrijft, ach lieve God... Neem nu zijn laatste, althans recentste, getiteld Mank , ondertussen alweer des auteurs zeshonderddrieëntachtigste roman of daaromtrent. Waar die over gaat -- de vraag stellen is ze beantwoorden. Nou goed, ,,wat er in gebeurt'' dan.

Even kijken: er is sprake van een ik, door andere personages genoemd Herman Brusselmans. Omdat de zool van zijn laars is losgekomen, begeeft hij zich naar Gustaaf Peeters, ,,de bejaarde, goedkope schoenlapper'' (en auteur, zo zullen we alras merken, van het markante vers Plitse pletse ploen / Ik klop op dezen schoen / Den schoen die is kapot / Plitse pletse plot ). We maken ook kennis met Kathy Strobbe, buurvrouw van de ik-figuur (welke laatste we hierna voor het gemak HB zullen noemen), met HB's badmintonleraar Guy Verhofstadt (geen familie), met Rozemarie, de enigszins malende vrouw van Gustaaf Peeters (hun zoon…Lees verder

Mank : Herman Brusselmans

Een eigen stijl is een van de stelregels voor het schrijven van een goed boek, zo meldde Brusselmans onlangs op Radio 1. Na twintig jaar in het vak en een enorme hoeveelheid schrijfwerk, is hij een echte stielman geworden, een schrijver pur sang. Tegenstanders zullen het eenheidsworst noemen - Brusselmans lijkt inderdaad een boek uit te brengen telkens hij een voldoende aantal pagina's tekst bijeen heeft geschreven - maar het is verdomd lekkere worst. Mocht Verkindere tijdens voetbalwedstrijden plots een ander soort braadworsten verkopen, dan zouden we daar toch ook triest van worden?

Vroeg genoeg heeft Brusselmans ingezien dat iedereen fundamenteel alleen is ('Wederzijds begrip is een kaakslag voor de taal.'), en hij dus niemand levenslessen kan meegeven. 'Kleine beslissingen met kleine gevolgen, die zijn de fundamenten van onze levens', en het is met die onbenulligheid dat hij ook Mank heeft gevuld. Het hoofdpersonage gaat een aantal keer naar de schoenlapper, ontmoet zijn …Lees verder

Rode draad door het verhaal dat de avonturen van verteller Herman Brusselmans in het zeer recente verleden vertelt, vormt een steeds terugkerend bezoek aan de dementerende schoenmaker Gustaaf. Conform de opvattingen van de verteller dat je niet moet weggooien wat kan hersteld worden, wil hij de losgeraakte zool van zijn laars laten herstellen door een vakman. Tegelijk wordt Gustaafs tragedie uit de doeken gedaan: zijn enige zoon heeft zelfmoord gepleegd, zijn echtgenote is het noorden volledig kwijt en de arme man zelf herinnert zich niet wat amper twee minuten eerder gebeurde. Ook aan zijn geroemde vakmanschap mag je gaan twijfelen. De herhaling die zo typisch voor Brusselmans is, speelt ook in deze roman verhaaltechnisch een grote rol. Herhaalde bezoeken aan de schoenmaker leiden ondanks een zekere voorspelbaarheid toch altijd tot onverwachte situaties. Personages die op het eerste gezicht helemaal niets met elkaar te maken (kunnen) hebben, blijken na verloop van romantijd meer geme…Lees verder
Herman Brusselmans beschrijft in "Mank" een dag uit het leven van een zekere Herman Brusselmans. Dit personage gaat als een Uylenspiegel weldoende rond en zaait overal onmin, haat en gewelddadigheid, bij voorkeur onder gewone, lelijke, domme, ongelukkige en oude mensen die geen vlieg kwaad zouden doen als ze Brusselmans niet waren tegengekomen. De ik-figuur beziet het leven vol cynisme (en ook niet zonder zelfspot). Hij is een burgerlijke anarchist die behagen schept in misverstand, chaos, ruzie en handgemeen. Hij is gewetenloos en vals. In zijn beschrijvingen van de gebeurtenissen en de zelfreflectie heerst een hoge grapdichtheid, maar zo hoog en van dien aard dat de meligheidsgrens permanent wordt overschreden. Hier en daar doet de humor aan Reve denken, maar wat Reve kon, kan Brusselmans niet. Daardoor is dit een flauw en inhoudsloos boek geworden, op een enkele geslaagde kwinkslag na. Een boek voor pubers die de slappe lach niet schuwen. Paperback; kleine druk.

Over Herman Brusselmans

Herman Frans Martha Brusselmans (Hamme, 9 oktober 1957) is een Belgisch schrijver, dichter en columnist.

Brusselmans werd geboren in Hamme, Oost-Vlaanderen. Eind jaren zeventig was hij een verdienstelijk voetballer. Hij speelde linksbuiten bij SK Berlare, Vigor Hamme en de UEFA-junioren (min 18-jarigen) van Sporting Lokeren. Bij deze laatste speelde hij onder trainer Leon Nollet samen met latere profvoetballers Raymond Mommens, Alex Querter en Marc Verbruggen. In 1976 ging Brusselmans Germanistiek studeren aan de Universiteit van Gent. In 1978 koos hij voluit voor literatuur maar is blijven voetballen bij o.m. De Woody's, een minivoetbalclub die hij noemde naar zijn overleden hond Woody. In 1980 studeerde hij af en ging aan de slag in een Brusselse bibliotheek van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening.

Schrijverschap

In 1982 debuteerde Brusselmans met de verhale…Lees verder op Wikipedia