Romeo en Romeo in Glasgow

Douglas Stuart neemt de klip van de tweede roman na een succesvol debuut met glans. Mungo is een rauw fresco van de zelfkant van Glasgow in het begin van de jaren 90.

De Booker Prize winnen met je debuut: het is weinigen gegeven, maar Douglas Stuart deed het met Shuggie Bain, een roman over de onvoorwaardelijke liefde van een jongen voor zijn alcoholverslaafde moeder in het door armoede en werkloosheid geteisterde Glasgow van de Thatcherjaren. Zo vroeg zo hoog op het schild worden gehesen, dat kan een vloek en een zegen zijn: het geeft vleugels, of het werkt verlammend. Bij Douglas Stuart is gelukkig het eerste het geval. Mungo speelt zich opnieuw aan de zelfkant van Glasgow af, en opnieuw is het hoofdpersonage een zachtaardige jongen uit een vaderloos gezin met een aan alcohol verslaafde moeder. Tot daar de gelijkenissen, want waar Shuggie en zijn moeder Agnes ondanks alles een innige band hebben, heeft Mo-Ma, zoals de kinderen Hamilton hun moeder noemen, veel scherpere randen. Van moederliefde is geen sprake, des te meer van zelfbeklag en emotionele manipulatie. Waar Agnes voortdurend aanwezig was, schittert Mo-Ma door afwezigheid. Ze verdwijn…Lees verder

Op Schotse hoogte

Al net zo overtuigend als in zijn debuut brengt Douglas Stuart in Mungo het arbeidersmilieu van Glasgow tot leven. De Schotse schrijver voert de spanning flink op met twee verhaallijnen die langzaam naar elkaar toe kruipen.

Douglas Stuart is de meester van het contrast. In zijn met de Booker Prize bekroonde Shuggie Bain (2020) geeft hij een meesterlijk portret van het Glasgow van de jaren tachtig van de vorige eeuw. Het boek vertelt het autobiografisch geïnspireerde verhaal van een jongetje dat opgroeit in het rauwe arbeidersmilieu van de voormalige Schotse industriestad. Glasgow heeft nadrukkelijk het karakter van een machostad, maar hoofdpersoon Shuggie is allerminst met een machomentaliteit uitgerust. Hij geldt als een mietje en wanneer hij zich uiteindelijk bewust wordt van zijn homoseksuele geaardheid, is hij daarin bij wijze van spreken de laatste in zijn omgeving.

Zijn persoonlijkheid vindt op geraffineerde wijze een tegenpool in het portret dat Stuart schetst van Shuggies moeder Agnes. Agnes is streetwise, scherpgebekt en op de juiste momenten doortastend. Als ze wil, windt zij mannen om haar vinger, krijgt ze zaken gedaan. Maar ook Agnes heeft haar achilleshiel: alcohol. Ze mag no…Lees verder

Romeo & Romeo

BOEKENBAL

Met zijn debuut ‘Shuggie Bain’ kende Douglas Stuart een ongezien succes in het coronajaar 2020: hij won de Booker Prize, werd genomineerd voor en won talloze andere prijzen, en werd vertaald naar meer talen dan een geavanceerde polyglot onder de knie heeft. Stuarts wonderschone coming-of-ageepos over een toxische relatie tussen een alcoholverslaafde moeder en een zoon die worstelt met zijn ontluikende homoseksualiteit werd ook in de pers uitgebreid bewierookt. Dat maakt hem tot een zeldzame combinatie van publiekslieveling én sterrenkanon. De verwachtingen voor zijn pas verschenen tweede pennenvrucht, ‘Mungo’, waren dan ook hallucinant hoog. Qua opzet verschilt ‘Mungo’ niet erg van zijn voorganger. Het verhaal draait om een verboden liefde tussen twee vijftienjarigen: de protestant Mungo en de katholiek James. Een Romeo-en-Juliaverhaal dus, maar dan met twee Romeo’s en geprojecteerd op een Schots arbeidersmilieu in de jaren 90. Ook i…Lees verder

Een roman van auteur Douglas Stuart over de protestantse jongen Mungo, die opgroeit in de gevaarlijke en hypermannelijke buitenwijken van Glasgow. Hij bouwt een vriendschap op met de katholieke James, die uitgroeit tot een liefde die ze geheim moeten houden voor de rivaliserende bendes. Dan stuurt Mungo's moeder hem met twee onbekenden op een kampeertrip die zijn leven voorgoed verandert. Het boek is in prettig leesbare stijl geschreven, met talige elementen. 'Mungo' zal een brede lezersgroep aanspreken.