Help, een boekbespreking ! / Annemarie Bon ; met ill. van Georgien Overwater
Annemarie Bon 1954-
Illustrator
Georgien Overwater
Houten: Van Holkema & Warendorf, 2004
95 p. : ill.
90-269-9742-6

Veel kinderen kijken met angst en beven uit naar het ogenblik dat ze op papier, of erger nog, voor de klas een boekbespreking moeten houden. De resultaten zijn vaak navenant: een stuntelige samenvatting, het ontbreken van een kritisch geluid en een schamele conclusie. Deze handreiking begint met een inleiding waarin de auteurs de lezers oppept: "Moeilijk? Eng? Vervelend? Helemaal niet!" en vervolgt dan met tips voor het kiezen van een boek, het opzoeken van informatie, de verschillende (literaire) aspecten die een rol spelen bij de beoordeling en het schrijven van een beoordeling. En dan ook nog enkele aanwijzingen voor een mondelinge beoordeling. De helft van het boek is gereserveerd voor informatie over bekroonde boeken en bekende schrijvers. Een woordenlijst met boekentaal completeert de uitgave.

De tips die Annemarie Bon de jeugdige lezers aanreikt, zijn zeer bruikbaar. Het is echter de vraag of kinderen die toch al opzien tegen het lezen van een boek om het vervolgens te b…Lees verder
In deze handleiding wordt stap voor stap uitgelegd wat er komt kijken bij het maken van een boekbespreking. Op enthousiasmerende wijze zet de auteur alles op een rij rond het kiezen van een boek, zoeken naar informatie, formuleren van een beoordeling en het schrijven van het uiteindelijke product (of het voorbereiden van een mondeling verslag). Ze weet daarbij doeltreffend de zaken uiteen te zetten, waarbij ze de terminologie uit de verhaalanalyse helder duidt; achterin is ook nog een verklarende woordenlijst 'Boekentaal' opgenomen. Als extraatje wordt een 'ABC van populaire kinderboekenschrijvers' gepresenteerd: 43 korte portretten van bij kinderen favoriete schrijvers (Beckman, Hollander,Van der Vlugt) maar ook enkele zogeheten literaire auteurs (Dragt, Dros, Tellegen). Ze beperkt zich tot Nederlandstalige auteurs en ook de genoemde informatiebronnen zijn Nederlands (geen Vlaamse uitgeverssites; de genoemde algemene Vlaamse site is inmiddels opgeheven). De tekst is geïllustreerd met…Lees verder

Over Annemarie Bon

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Marijn Olislagers

Annemarie Bon (Den Bosch, 11 februari 1954) is een Nederlands schrijfster.

Annemarie werd geboren in Den Bosch als oudste in een gezin van vier kinderen. Haar vader was vertegenwoordiger in schoolaccessoires. Ze was dol op tekenen en lezen. Ze ging naar de middelbare meisjesschool en studeerde daarna biochemie aan de laboratoriumschool. Ze werkte enige jaren in een ziekenhuislaboratorium, waar zij onder andere bloedonderzoek deed. Toen dit werk niet beviel, is zij na wat omzwervingen begonnen bij het Brabants Dagblad als freelance journalist. In 1991 werd zij hoofdredacteur van het tijdschrift Taptoe. Annemarie Bon heeft twee zonen.

Loopbaan

In 2001 startte Annemarie Bon als zelfstandig tekstschrijver. In dat jaar debuteerde zij haar boek Help, een spreekbeurt!. Ze heeft veel boeken van de serie Haas op haar naam staan waarbij Gertie Jaquet de illu…Lees verder op Wikipedia